Data på dine dæk.
På siden af et dæk er der en masse oplysninger. Vi vil her
gennemgå de vigtigste af dem:
f. eks.:
195 = dækkets bredde i mm.
65 = dækkets højde i procent af bredden
R = radialdæk
15 = fælgens diameter i tommer
91 = belastningsindex, som fortæller, hvor meget dækket må bære
T = hastighedskode, der fortæller, hvor hurtigt dækket maksimalt
må køre
Ændrer man dækstørrelse på sin bil, må rulleomkredsen
maksimalt afvige 5% fra originalstørrelsen. 5% lyder ikke af meget;
men er faktisk en hel del i praksis. Normalt anbefales ikke
afvigelser på mere end 2-3%. Rulleomkredsen kan du finde på denne
tabel.
Belastningsindex kan via en
tabel omregnes til kg.
Belastningsindex 91 svarer til en maksimalbelastning på 615 kg. pr.
dæk. På 97% af de dæk der sælges til personvogne er det ikke
nødvendigt at beskæftige sig med belastningskoden, da dæk i den
givne størrelse altid kan bære mere end der er behov for.
Når det gælder trailere og campingvogne, skal man være særlig opmærksom på bæreevnen. Her gælder dog den specielle regel, at
dækket må bære 10% mere end belastningskoden viser. Dette er dog
under forudsætning af, at trykket hæves med 3 psi.
De mest gængse hastighedskoder med tilhørende hastighed er
følgende:
|
Omkring dækkenes hastighedskode er det vigtigt at bemærke, at
dækkene i følge dansk lov skal kunne køre mindst lige så
hurtigt, som bilens topfart er opgivet til i bilens instruktionsbog.
Dette gælder ikke for vinterdæk, som godt kan nøjes med at være
Q-mærkede.
På dæksiden kan der yderligere være påført "M+S",
hvilket står for "Mud and snow" eller på dansk
"Mudder og sne". Dette indikerer at dækket er et
vinterdæk eller et helårsdæk.
Dækkets produktionsuge kan normalt også aflæses. Find et firecifret tal inden i en lille oval. Eks. "4500", betyder
uge 45 i 2000. På enkelte
dæk kan årstallet være angivet med 1 cifre. I dette tilfælde
ville der så have stået: "450".
Dækket skal også have en E-mærkning. Dette består af et stort E
og et lille tal inde i en rund cirkel. Tallet angiver i hvilket
EU-land dækket har fået sin E-mærkning, hvilket ikke har nogen
betydning, da den altid gælder for hele EU. E-mærket skal være
på dækket for at det er lovligt.
Person- og varevognsdæk skal i
Danmark have mindst 1,6 mm. mønsterdybde, for at de er lovlige.
Denne mønsterdybde skal være til stede på de midterste 3/4 af
trædefladen. Det vil sige, at den yderste 1/8 i hver side ikke er
indbefattet. Det er meget let at se, om et dæk er lovligt. Flere
steder på dækket er der små slidindikatorer (gul pil), i form af
små forhøjninger i kanalerne. Disse forhøjninger er netop 1,6 mm.
høje, og når mønsteret er slidt ned til samme højde, er dækket
ikke længere lovligt. Har du svært ved at finde slidindikatorerne,
så prøv at se på kanten af dækket. På mange dæk står der
"TWI" (rød pil) lige ud for slidindikatorerne. De kan
også være markeret med en lille pil.
|